Ricki Petrini föreläser på Paradigm

Storytelling släng dig i väggen – nu tar storydoing över!

Native exploderar och storytelling förvandlas till storydoing – så löd några av de många insikter vi fick med oss från förra veckans Paradigmseminarium som hölls av contentspecialisten Ricki Petrini. Här bjuder vi på en liten recap av intressanta spaningar från seminariet.
 
Storytelling har väl alla marknadsförare koll på idag, men nu har även Storydoing gjort entré. Storydoing är helt enkelt vad det låter som – att göra, uppleva och bli en del av berättelsen i stället för att bara ta in den utifrån. Ricky gav exempel på en matvarubutik där kunderna via sajten kan logga in för att se hur stor klimatpåverkan den egna matkassen har. Ett effektivt sätt att involvera kunderna och göra dem till en del av berättelsen.
 
Kollar du mobilen precis innan du somnar och direkt när du stiger upp på morgonen? Då är du långt ifrån ensam. Under seminariet fick vi se statistik över när vi är aktiva på sociala medier. En viktig aspekt att tänka på vid publicering av content för att inte missa våra målgrupper när de är aktiva.
 
Lika viktigt som när och var vi publicerar innehåll är förstås VAD vi publicerar. Bruset i flödet på Facebook är större än någonsin, och vi har svårt att ta till oss alla budskap som flimrar förbi. Nu i ännu högre måste vi därför skapa innehåll som är intressant och skräddarsytt för mottagaren. Kanske ska vi göra precis tvärt om ibland för att nå ut? Ricki tog bland annat upp ett intressant exempel från en outdoorkedja som stängde sin butik under Black Friday och istället fokuserade på att ge kunderna tips om destinationer.
 
Native annonsering är ett annat exempel på innehåll som i högsta grad kan anpassas efter målgruppens intresse. Native? Ja, det är annonser som ser ut och upplevs som det ”riktiga” innehållet i det medium där det presenteras. En sportskobutik skulle exempelvis kunna publicera en annons med träningstips på en löpartidnings sajt och på så vis ge målgruppen värdefullt innehåll i ett forum de ofta besöker.
 
Det här var bara en bråkdel av de många värdefulla kunskaper och nya tankar vi fick från Ricki. Nu ser vi fram emot ett lika inspirerande seminarium under nästa Paradigmkväll. När detta äger rum kommer vi att gå ut med i god tid innan. Du kommer väl?