Blogg

Bild på datorpil som pekar mot ett barn

Vi måste #stoppanäthandeln med barn

Varje dag säljs barn på nätet och prissätts som vilken handelsvara som helst. Några knapptryck bort kan barnsexhandelns förövare beställa och livestreama sexuella övergrepp på barn. En nattsvart handel som måste få ett slut.

Organisationen ECPAT arbetar för att sexuella övergrepp mot barn ska stoppas innan de begås och för varje barns rätt att inte utnyttjas i sexhandel. Vi är glada över att som ECPATs kommunikationsbyrå få bidra till detta enormt viktiga arbete.

Tidigare har vi bland annat hjälpt ECPAT med verksamhetsberättelse, trycksaker, filmer och flera kampanjer i sociala medier. Nu lanseras ECPATs stora julkampanj som vi på Parachute har tagit fram. Julkampanjen är en av ECPATs viktigaste årliga kampanjer för att få in pengar till verksamheten. Vi håller tummarna för att årets kampanj ger ett riktigt stort resultat så att ECPAT kan fortsätta sin kamp mot barnsexhandel.

Gå gärna in på kampanjsidan och ge ditt bidrag.

Huddinges 6-åringar blir simstjärnor

Huddinge kommun gör i år en stor satsning för att öka vattenvanan hos barn och delar ut gratis simkit till barn i samtliga förskoleklasser. Sammanlagt delas cirka 1500 kit ut i 29 skolor. Kitet innehåller simplatta, dykring, pin, märkessköld och en informationsfolder med tips till föräldrar och barn samt fribiljetter till simhall. Som huvudbyrå till Huddinge kommun har vi tagit fram grafisk manér och informationsmaterial till kitet. Nu hoppas vi att Huddinges sexåringar snart blir riktiga stjärnor i vattnet!

Ricki Petrini föreläser på Paradigm

Storytelling släng dig i väggen – nu tar storydoing över!

Native exploderar och storytelling förvandlas till storydoing – så löd några av de många insikter vi fick med oss från förra veckans Paradigmseminarium som hölls av contentspecialisten Ricki Petrini. Här bjuder vi på en liten recap av intressanta spaningar från seminariet.
 
Storytelling har väl alla marknadsförare koll på idag, men nu har även Storydoing gjort entré. Storydoing är helt enkelt vad det låter som – att göra, uppleva och bli en del av berättelsen i stället för att bara ta in den utifrån. Ricky gav exempel på en matvarubutik där kunderna via sajten kan logga in för att se hur stor klimatpåverkan den egna matkassen har. Ett effektivt sätt att involvera kunderna och göra dem till en del av berättelsen.
 
Kollar du mobilen precis innan du somnar och direkt när du stiger upp på morgonen? Då är du långt ifrån ensam. Under seminariet fick vi se statistik över när vi är aktiva på sociala medier. En viktig aspekt att tänka på vid publicering av content för att inte missa våra målgrupper när de är aktiva.
 
Lika viktigt som när och var vi publicerar innehåll är förstås VAD vi publicerar. Bruset i flödet på Facebook är större än någonsin, och vi har svårt att ta till oss alla budskap som flimrar förbi. Nu i ännu högre måste vi därför skapa innehåll som är intressant och skräddarsytt för mottagaren. Kanske ska vi göra precis tvärt om ibland för att nå ut? Ricki tog bland annat upp ett intressant exempel från en outdoorkedja som stängde sin butik under Black Friday och istället fokuserade på att ge kunderna tips om destinationer.
 
Native annonsering är ett annat exempel på innehåll som i högsta grad kan anpassas efter målgruppens intresse. Native? Ja, det är annonser som ser ut och upplevs som det ”riktiga” innehållet i det medium där det presenteras. En sportskobutik skulle exempelvis kunna publicera en annons med träningstips på en löpartidnings sajt och på så vis ge målgruppen värdefullt innehåll i ett forum de ofta besöker.
 
Det här var bara en bråkdel av de många värdefulla kunskaper och nya tankar vi fick från Ricki. Nu ser vi fram emot ett lika inspirerande seminarium under nästa Paradigmkväll. När detta äger rum kommer vi att gå ut med i god tid innan. Du kommer väl?

Välkommen till vårt seminarium om hållbar kommunikation

Hållbar kommunikation – Hur native har förändrat spelreglerna inom digital marknadsföring

 

Hur ser nästa generations native annonsering ut? Vilka blir de viktigaste konverteringsverktygen och vilka är knepen för att verkligen engagera din målgrupp? Nu bjuder vi in till ett inspirerande seminarium om hållbar kommunikation. Föreläsare är Ricki Petrini, erfaren content- och native-specialist, journalist och publicist.

Efter seminariet bjuder vi på en god buffé, vin och trevligt mingel i vår härliga lokal på Roslagsgatan 34.

Varmt välkommen!

 

Tid: 20 september, 17.30–20 (Seminariet äger rum 18–19)

Plats: Parachute Communication, Roslagsgatan 34, Stockholm

Anmälan senast 12/9 till: paradigm@parachute.se

 

”2018 är året då vi lär oss att kontext betyder allt – data, duopol och alla algoritmer i världen kan inte på egen hand lösa det vi egentligen strävar efter. Att nå vår önskade målgrupp och bibehålla deras uppmärksamhet. Som native-specialist har jag kommit att förstå kraften bakom content, digitala beteenden och målgruppsstyrning.”   Ricki Petrini, content- och native-specialist

 

Takeaways från föreläsningen:

  • Analys om dagens användarbeteende.
  • Att nyttja publicisters ”tone of voice”.
  • Nästa generations native annonsering.
  • Content i en värld av duopol.
  • Från ”brand-safe” till ”user-friendly”.
  • Lyckade native-case.

 

Paradigm – ett forum för kunskap och nätverkande

”Hållbar kommunikation” är först ut av de seminarier vi kommer att bjuda in till genom vårt nya forum, Paradigm. Med Paradigm vill vi skapa en utvecklande och trevlig mötesplats för kunder och vänner från många olika branscher. Här ses vi för att utbyta erfarenheter, mingla, äta och dricka gott och få nya insikter från spännande föredragshållare och gäster.

 

Välkommen Kim, vår nya produktionsledare!

Vi är glada över att få välkomna Kim Aldenbro till Parachute.
 
Kim är en mycket erfaren produktionsledare som närmast kommer från byrånätverket House of Friends och contentbyrån Scholz & Friends, där hon var operativ projektledare för kunder som Opel, SkiStar, SkandiaMäklarna med fler. Hon tar nu med sig sin seniora erfarenhet och breda kompetens från små och stora reklambyråer till oss.
 
Vi ser mycket fram emot att få jobba ihop framöver och en än gång varmt välkommen Kim!

Huddingeförslaget poster

Ett bättre Huddinge med Huddingeförslag

Genom Huddingeförslag kan Huddinges invånare vara med och ge sina förslag till förbättringar i kommunen. Kanske behövs fler resurser i skolan? Bättre belysning i löpspåret? Eller varför inte ett hopptorn på badplatsen? Som huvudbyrå för Huddinge kommuns grafiska produktion fick vi det spännande uppdraget att kreera och producera filmer för att skapa kännedom om Huddingeförslag bland kommuninvånarna. Ett uppdrag som bjöd på en del intressanta utmaningar – storm på sandstrand under icke badsäsong och en målgrupp som till stor del inte talar svenska, var några av dem. Men det löste vi förstås och nu hoppas vi att filmerna resulterar i många bra förslag från kommunens invånare.

examensprojekt på forsbergs utställning

Forsbergs slututställning på konstnärshuset

En av våra copywriters tog nyligen examen från Forsbergs design- och reklamskola. Två års slit avslutades med vernissage och utställning på konstnärshuset under ett par soliga dagar i maj. Lottas slutprojekt ”Cheese, guns and birthcontrol” bestod av en fysisk IKEA-annons utformad som en vallokal, i korthet för att uppmärksamma valåret samt göra en konkret visualisering av IKEA:s tagline, ”demokratisk design”. Andra reklamelevers slutprojekt hade teman som USA:s vapenlagar, Svenska Akademin, feministisk historia, dyslexi och mycket mer. Kommer ni gå på några slututställningar i år? CAP & Design har sammanställt en bra lista: http://capdesign.se/arets-examensutstallningar/

Fotograf: Josefin Holmquist

Passion för utveckling

C.A.G Group är en expansiv IT-koncern med 10 bolag och över 300 seniora konsulter inom kundsegmenten Försvar, Bank & Finans samt Hälsa, Vård och Omsorg. Vi har sedan många år tillbaka hjälpt koncernen med marknadsstrategi och kommunikation i alla typer av mediekanaler. Ett led i detta arbete har varit att producera C.A.Gs årsredovisningar och nu kan vi stolt presentera upplagan för 2017.

Då C.A.G står inför en börsnotering är årets redovisning är den mest omfattande årsredovisningen vi någonsin gjort. Här kan läsaren förutom att ta del av koncernens nya affärsstrategi och utökade kompetensområden, även läsa om samarbetet med myndigheter och bolag som Finansinspektionen, Livsmedelsverket, Pandox Fastigheter och HIP – Health Innovation Platform. Därutöver finns det också en gedigen sektion om hur C.A.G är som arbetsplats och vilka satsningar som görs för att kontinuerligt utveckla konsulternas kompetens. Sammantaget har C.A.G nu ett bra material för att vidare stärka den egna företagskulturen och attrahera såväl nya konsulter som investerare.

Fotografering i strålande sol på Handelshögskolan

Gårdagen bjöd på strålande fotoväder när vårt skickliga film- och fototeam begav sig till Handelshögskolan för att fota och spela in intervjufilmer med ett gäng alumner från Handelshögskolan Executive Education. Handelshögskolan Executive Education är rankad som bäst i Norden inom ledarskap och affärsutveckling enligt Financial Times, och vi är stolta över att ha fått förtroendet att ta fram ett helhetspaket av informationsmaterial för de olika utbildningarna. Med Handelshögskolan unika miljö som fond var det tacksamt jobb att fota dessa lika fotogeniska som framgångsrika entreprenörer, ledare och chefer. Nu har vi ett riktigt bra material att ta vidare till säljdrivande marknadsföringsmaterial i såväl tryckta som digitala kanaler.